x
Rádi vám fungování UKEN přiblížíme, probereme možnosti vašeho členství a míry zapojení a zkonzultujeme vaše očekávání.
Vyplňte prosím formulář níže, do dvou týdnů se vám ozveme. Prohlédněte si také podrobnosti k členství.
4. 3. 2025
Poslanecká sněmovna právě schválila dlouho očekávanou novelu energetického zákona známou jako lex OZE 3. Tato klíčová legislativa podpoří rozvoj komunitní energetiky, modernizaci české energetiky a přispěje ke snížení cen elektřiny pro domácnosti i podniky. Novela zvýší i využitelnost obnovitelných zdrojů a posílí energetickou bezpečnost České republiky.
Novela zavádí zákaz diskriminace sdílejících výrobců a odběratelů ze strany obchodníků s elektřinou, což odstraní jednu ze zásadních překážek pro rozvoj komunitní energetiky.
„Schválení lex OZE 3 je zásadním krokem pro vytvoření spravedlivějších podmínek na trhu s elektřinou. Sdílející výrobci se dosud setkávali s diskriminačním přístupem ze strany obchodníků, kteří je za sdílení elektřiny cenově penalizovali nebo jim sdílení ve smlouvách o výkupu zcela zakazovali. Nově však obchodníci nebudou moci sdílení zakázat a odlišné ceníky uplatňovat pouze při existenci spravedlivého důvodu,“ říká Eliška Beranová, právnička Frank Bold a UKEN a dodává, že „takzvaný spravedlivý důvod by dle důvodové zprávy v prvních letech sdílení elektřiny vůbec neměl existovat kvůli relativně malému objemu sdílené elektřiny. Bude však záležet na výkladu Energetického regulačního úřadu, který bude na dodržování tohoto ustanovení dohlížet.”
Energetická společenství budou moci vykonávat i další činnosti na energetickém trhu, jak přibližuje Beranová:
„Novela představuje důležitý milník ve zpřístupňování nových trhů pro energetická společenství a aktivní zákazníky. Nově budou moci sdílet ze samostatně připojených baterií, mít právo poskytovat podpůrné služby, ukládat elektřinu a poskytovat flexibilitu prostřednictvím nezávislých agregátorů.“
Obnovitelné zdroje patří k nejlevnějším způsobům, jak vyrábět elektřinu, v České republice jejich potenciál zatím ani zdaleka nevyužíváme. Podle odborné studie přitom může plná integrace obnovitelných zdrojů snížit ceny elektřiny na velkoobchodních trzích až o 40 % a dle Akčního plánu pro cenově dostupnou energii od Evropské komise může flexibilita v energetickém systému snížit náklady na elektřinu pro koncové spotřebitele o 12-42 %.
Vhodné legislativní prostředí zase může snížit investiční náklady na rozvoj sítě až o polovinu a ušetřit 50 miliard korun, které by jinak zaplatili koncoví zákazníci. Jen při zavedení chytrých elektroměrů v domácnostech se jejich spotřeba snižuje o 6 -18 %.
Bateriové systémy poté pomáhají s využitelností elektřiny generované obnovitelnými zdroji, čímž zároveň stabilizují ceny elektřiny nebo se využívají i k vyrovnávání odchylek. Pro příklad nemusíme chodit daleko za hranice. V německém Feldheimu elektřinu pro udržování rovnováhy v síti uchovává baterie o kapacitě 10,7 MW. Projekt je o to zajímavější, že umožňuje zapojení místních obyvatel.
Lex OZE 3 rovněž posílí energetickou bezpečnost Česka a sníží závislost na dovozu fosilních paliv. Díky podpoře lokální výroby a sdílení elektřiny bude česká energetika odolnější vůči cenovým výkyvům a geopolitickým krizím.
Poslanci nepřijali návrh na zavedení hybridní metody sdílení elektřiny, která by umožnila efektivnější rozdělení energie mezi členy společenství. Dle jejich postoje se mají metody sdílení elektřiny ošetřit až ve vyhlášce o pravidlech trhu s elektřinou. Záleží tedy na ERÚ, jak rychle k úpravě vyhlášky přistoupí.
Novelu lex OZE 3 nyní musí podepsat prezident, účinnosti jednotlivých opatření shrnujeme níže:
První den vyhlášení ve sbírce
První den pátého kalendářního měsíce následujícího po vyhlášení ve sbírce
První den sedmého kalendářního měsíce následujícího po vyhlášení
Od 1. 8. 2026
Od 1. 12. 2027
Anna Michalčáková
+420 605 038 162
anna.michalcakova@uken.cz