x
Rádi vám fungování UKEN přiblížíme, probereme možnosti vašeho členství a míry zapojení a zkonzultujeme vaše očekávání.
Vyplňte prosím formulář níže, do dvou týdnů se vám ozveme. Prohlédněte si také podrobnosti k členství.
3. 3. 2025
Praha, 3.3. 2025 – Již zítra, 4. března 2025, Poslanecká sněmovna pravděpodobně projedná novelu energetického zákona známou jako lex OZE 3. Tato novela je zásadní pro modernizaci české energetiky, rozvoj komunitní energetiky i snížení cen elektřiny. Poslanci mohou schválit pozměňovací návrhy Senátu, nebo absolutní většinou prosadit svou původní verzi. Pokud se tak nestane, novela lex OZE 3 v legislativním procesu končí.
„Novela lex OZE 3 zavádí akumulaci elektřiny a agregaci flexibility, což jsou klíčové prvky pro modernizaci české energetiky a efektivnější využívání obnovitelných zdrojů. Zároveň dokončuje transpozici evropské směrnice o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou, kterou měla Česká republika implementovat již do ledna 2020. Kvůli zpoždění nyní Česká republika čelí i řízení o porušení unijního práva a hrozí jí sankce. Navíc by opožděná transpozice mohla ohrozit čerpání evropských prostředků z Národního plánu obnovy, což by dále zpomalilo rozvoj moderní energetiky v České republice,“ uvádí Eliška Beranová, právnička UKEN a Frank Bold.
Zamítnutí novely by vedlo i k odlivu investorů do zahraničí. Jen investice do akumulace a flexibility by přitom mohly do Česka přinést desítky miliard korun, například na bateriové systémy, které pomáhají stabilizovat ceny elektřiny. Podle studií může plná integrace obnovitelných zdrojů snížit ceny elektřiny na velkoobchodních trzích až o 40 %.
Zároveň by více rostly i náklady na vyrovnávání odchylek a posilování elektrizační soustavy. Podle studie Ministerstva průmyslu a obchodu by vhodné legislativní prostředí mohlo snížit investiční náklady na rozvoj sítě až o polovinu a ušetřit 50 miliard korun, které by jinak zaplatili koncoví zákazníci.
Nepřijetí lex OZE 3 by také oslabilo energetickou bezpečnost Česka. Nižší schopnost reagovat na výkyvy v dodávkách energie by mohla vést k opakování cenových šoků, jaké jsme zažili během energetické krize v letech 2021–2022.
Navíc by se prohloubila závislost na dovozu fosilních paliv z Ruska a dalších nestabilních či diktátorských režimů. To by ohrozilo strategickou soběstačnost České republiky a zvýšilo riziko nestability cen.
Nepřijetí lex OZE 3 by mělo zásadní dopady i na komunitní energetiku. Novela totiž obsahuje podstatné posílení práv sdílejících, například zavádí zákaz jejich diskriminace.
Bez novely nebudou moci energetická společenství ani optimalizovat svůj dopad na elektrizační soustavu. Přijdou totiž o možnost generovat dodatečné příjmy z poskytování flexibility nebo sdílet elektřinu ze samostatně připojených baterií. Tím se sníží celková využitelnost elektřiny vyrobené ve společenství a návratnost investic.
Novela lex OZE 3 není jen dalším administrativním opatřením – jde o zásadní krok k moderní, bezpečné a dostupné energetice pro české občany i firmy. Přijetí novely podpoří rozvoj inovativních řešení, energetickou nezávislost a posílí tlak na pokles cen elektřiny.
Odmítnutí novely by naopak mělo vážné ekonomické, bezpečnostní i právní dopady. Vyzýváme proto zákonodárce, aby novelu lex OZE 3 schválili a umožnili České republice naplno využít potenciál obnovitelných zdrojů a komunitní energetiky.
Flexibilita představuje schopnost změnit svůj předpokládaný výkon nebo spotřebu v odběrném místě a využít ho pro vyrovnávání výkyvů v síti. Flexibilita vzniká ve chvíli, kdy se sníží odběr např. spotřebiče oproti jeho předpokládanému plánu spotřeby(diagramu). Rozdíl mezi skutečnou a předpokládanou spotřebou se označuje právě jako flexibilita. Obdobně funguje flexibilita i na straně výroby nebo bateriových úložišť.
Na straně domácností mohou flexibilitu nabízet například tepelná čerpadla, bojlery nebo třeba elektroauta. Známější jsou však příklady z průmyslu, zapínání a vypínání spotřebičů známe například z chladíren, mrazíren či papíren.
Agregace pak představuje hromadné řízení a správu flexibility. Evropské právo upravuje takzvané nezávislé agregátory flexibility, kteří již nově nebudou muset být zároveň i dodavateli elektřiny. Poskytovatelé flexibility budou za její poskytování finančně odměňováni přímo nebo (v případě menších poskytovatelů)skrz agregátora.
Agregace se budou moci zúčastnit také energetické komunity – podle studie EGÚ Brno mají potenciál poskytnout až 9,4 GW bateriové akumulace, 1,6 GW kladné flexibility (schopnost zvýšit výrobu) a 500 GWh záporné (schopnost snížit výrobu).
Anna Michalčáková
+420 605 038 162
anna.michalcakova@uken.cz